Tazkirah



Tuesday, 30 November 1999
"Sebaik-baik kamu ialah yang terbaik dikalangan kamu kepada keluarganya dan akulah yang terbaik dikalangan kamu kepada keluargaku." (HR. Al-Tirmizi)
"Sekiranya seorang wanita itu solat lima waktu, puasa bulan Ramadhan, menjaga kemaluanya dan mentaati suaminya, dia akan memasuki syurga dari mana pintunya yang dia suka". (HR. Ibnu Hibban)

A)HIDUP SIHAT MENERUSI SOLAT
1. Diseksa Kerana Tabiat Kotor
Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke kawasan perkuburan, lalu mematahkan pelepahan korma dan mencacakkannya di atas dua kubur. Peristiwa itu dilihat oleh beberapa orang sahabat. Ketika ditanya, Rasulullah SAW memberitahu, dua kubur tersebut serdang diseksa. Seorang diseksa kerana suka memfitnah, dan seorang lagi kerana ketika kencing tidak melakukan istibra’(berdehem-dehem) menyebabkan istinjaknya tidak sempurna” jelas Nabi Muhammad SAW. Jelasnya walaupun orang itu beristinja, tetapi setelah memakai pakaian, masih ada baki air kencing yang menitis mengenai pakaianya. Orang itupun membawa kesana ke mari. “ Saya cacakkan pelapah korma di dua kubur tersebut, semoga ia memohon keampunan kepada mereka berdua, iaitu selagi daun itu masih basah,” Jelas Rasulullah SAW.
Selanjutnya

B)WASIAT RASULULLAH SAW KEPADA WANITA SOLEHAH
Dunia adalah tempatnya kenikmatan dan seindah-indah kenikmatan (kesenangan) adalah wanita solehah, demikian hadith Nabi Riwayat Muslim : Sabda Rsulullah SAW : "Tidaklah yang menghormati wanita kecuali orang yang mulia. dan tidaklah yang menghinakan wanita kecuali orang yang hina pula".( HR. Ibn. Asakar)
"Wanita itu tiang negara, bila dia (wanita) baik, maka baiklah negara itu, tetapi bila dia rosak maka rosak pulalah negara itu".( Kata Hikmah)